Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Thomas Myrbråten er blitt 62 år. Han bor i en kommunal leilighet på nedre Rodeløkka. Han er moderat alkoholiker, og går daglig en tur til butikken for å kjøpe øl, vender så hjem til leiligheten og skriver på sin verdensteori.
Forfatterens tredje novellesamling inneholder sju noveller som kretser rundt eksistensielt utfordrende situasjoner, i tillegg til at de gjør skarpe snitt inn i ulike sosiale virkeligheter. Vi møter mennesker i oppbrudd og desperasjon, unge voksne i konfrontasjon med seg selv og livet de lever.
Bjarte Breiteigs 15 noveller omhandler hverdagshendelser som er både dramatiske og rystende for de ulike personene. Novellene dreier seg om erkjennelse, tap og sorg, om uskyld og erfaring. Her er kommunikasjonssvikt og smerte mellom barn og foreldre, mellom gamle og unge, mellom kjærestepar og mellom søsken. Her er skyld og soning, livets og dødens mysterier.
Vi møter ein ung mann som sit på ein psykiatrisk institusjon, skuldig i kriminelle handlingar han ikkje heilt forstår, men heller ikkje greier å fortrenge. Han klarar ikkje snakke om problema sine, men han har talent for å skrive, og psykologen oppmodar han til å skrive om seg sjølv. Med brutal realisme blir det fortalt om korleis ein barndom prega av kulde, avmakt og einsemd formar eit menneske som omverda ser på som eit monster.
Boken gir en diagnose av den oppjagede tiden vi lever i. Den viser sammenhengene mellom blant annet ungdomsdyrking og såpeoperaer, e-post og konkurranseutsatthet, utbrenthet og ny teknologi. Den viser også at noe er i ferd med å gå galt. Tilgjengeligheten nærmer seg hundre prosent; nå er det utilgjengeligheten vi må slåss for.
Forfatteren skriver om det moderne menneskets uro. Det er mange slags uro, i kropp og i sinn og i forholdene mellom mennesker. Boken spenner vidt; mellom faglige og teoretiske betraktninger til de nærmest novellistiske rapportene. Her er reiseberetninger, intervju med en californisk fakir, lesning av Franz Kafka og Thomas Bernhard, møte med Irvin D. Yalom, en presentasjon av melankoliens kulturhistorie og Narcisuss' mange fremtredelser i våre liv, beskrivelser av radikale kroppspraksiser og mye mer. Med litteraturliste og personregister.
Romanen handler om en uføretrygdet lærer fra Buskerud-traktene. Midtveis i livet har han bestemt seg for å trekke seg tilbake fra samfunnet. Han er lei av livet, i tillegg har han en byll på ryggen, som han er overbevist om er ondartet, til tross for at en diagnose mangler. Gradvis bryter mannen med alt rundt seg, selger bilen, overdrar huset til barna, uten at noen får vite om det. En natt begynner han å gå, uten å vite hvor veien vil føre ham.
Romanen åpner med at Jonas Wergeland kommer hjem fra utlandet og finner sin kone død på stuegulvet. Fra han oppdager henne til han tar av telefonen for å ringe politiet, følger vi Jonas, ikke kronologisk, gjennom barndom, ungdom og til det han er i dag, en stor kunstner. Dette er den første boken i trilogien om Jonas Wergeland
Jonas Wergeland, Norges største TV-kjendis, blir arrestert for mordet på sin kone. Men er han egentlig den skyldige? Dette er den andre boken i trilogien om Jonas Wergeland.
Ombord på Colin Archer-skøyta Voyager, som seiler gjennom Sognefjorden, arbeider en gruppe unge mennesker på et prosjekt som skal kartlegge fjordene, stedene, naturen, folket og deres kultur og historie. Et av gruppens medlemmer er Kristin, datter av TV-personligheten Jonas Wergeland, som også er ombord, nylig løslatt etter å ha sonet flere år for drapet på sin kone. Gjennom denne rammefortellingen følges Jonas' liv opp. Boken knytter også forbindelser mellom naturen, menneskesinnet og kjærligheten, med perspektiv ut i det nære verdensrommet der de ytre planeter og deres måner bekrefter hvordan alt henger sammen, om enn på et gåtefullt vis. Dette er den tredje romanen i trilogien om Jonas Wergeland.
Møt familien Jones, Iqbal og Chalfen. De er alle engelske på et eller annet vis og involvert i hverandres liv på alle tenkelige måter, personlig, politisk, historisk, genetisk. De møter med forskjellige hudfarge, forskjellig religion og har sine røtter på ulike sider av kolonitidens skillevegger. Tre familiefedre står i fokus: Den engelske antihelten og eksterrengsyklisten Archibald Jones, inderen og restaurantsliteren Samad Iqbal og filantropen og genteknologen Marcus Chalfen. Når deres veier krysser hverandre, og deres sønner og døtre kysser hverandre, aktiviseres rasemotsetninger, klasseforskjeller og religiøse konflikter. Hver på sin måte bryter den unge generasjonen med alt deres foreldre har basert sin eksistens på, og det hele kuliminerer nyttårsaften 1992 i en situasjon der genteknologi står mot ekstreme dyreverngrupper. Vil dette føre til verdens undergang, slik Clara Jones gamle mor og hennes venner i Jehovas vitner forventer?
Boka forteller historien til en ung mann på jakt etter sin identitet. Det er også en beretning om tapte fedre og sønner og om tilfeldighetenes spill. Hovedpersonen er Marco Stanley Fogg, en foreldreløs, pengeløs og venneløs ung mann. I stedet for å ta seg jobb, prøver han å overleve på så lite som mulig. Hadde det ikke vært for Kitty Wu, ville han ha sultet i hjel. Fra da av hender det mye merkelig. Marco får arbeid hos en eksentrisk og rik gammel mann som vil ha skrevet sin livshistorie - en utrolig historie som senere skal komme til å bli Marcos ledetråd til sin ukjente far.
Romanen handler om to familier som møter sorgen, og om hvordan de lever seg gjennom den. De to familiene er kunstnere og intellektuelle, og vi følger dem gjennom mer enn 20 år i New Yorks Soho, der de bor i samme hus i hver sin etasje. Begge parene får en sønn. De to guttene er alltid sammen. Så faller alt i grus. En av guttene dør i en drukningsulykke, og den andre ødelegger alt rundt seg, han lyver og manipulerer. De voksnes erkjennelse av tilværelsen kan ikke forberede dem på hvordan livet plutselig omkalfatres når ulykken rammer. Sorgen erstatter kjærligheten. Er da kunsten nok til å fylle livet?
Nathan Glass har lungekreft og drar til sin barndoms Brooklyn for å tilbringe sine siste leveår der. Han ønsker ensomhet og rolige dager, men så treffer han sin nevø Tom Wood. Tom jobber i en antikvitetsbokhandel sammen med sin eksentriske sjef Harry Brightmann, og Nathans liv begynner å ta nye vendinger. Livet tar helt overhånd, og før han vet ordet av det har han fornærmet mannen til en servitør, han har en ni år gammel grandniese boende hos seg og han får bilen ødelagt av at noen heller cola i bensintanken hans. Nathan vikler seg mer eller mindre inn i gledene, sorgene og kampene til andre mennesker.
Auster fekk sit store gjennombrot som forfattar med dei tre kortromanane som er samla her. Dei dreier seg alle om detektivarbeide og menneske som er bortkomne. Ramma for dei labyrintiske forteljingane er lagt til New York, og nokre av personane dukkar opp i fleire av historiane. Boka er eit godt døme på metafiksjon.
Sataniske vers er en bok på flere plan. Gjennom en syklus av særegne og fantastiske historier stilles vi overfor det absurde ved å leve mellom to kulturer, kampen mellom det gode og det onde, tvil og tro, liv og død, forholdet mellom religion, makt og avmakt. Forfatteren lar drømmer, fabler begivenheter, visjoner og refleksjoner, gale påfunn og et mangfold av skikkelser myldre ut over sidene, og fletter det hele sammen.
Alf I. Veber har bestemt seg for å møte et nytt årtusen aleine på et fjell i Jotunheimen. Et desidert nullpunkt, men også et toppunkt. Deretter går det rett nedover. Romanen handler om brente broer og nye muligheter, om de avgjørende møtene som fører deg videre, den skjellsettende boka, det andre mennesket eller reisa du ikke glemmer, men også de små forandringene som virker i det stille.
Romanen er gjennomsyret av hat til et dobbeltmoralsk Amerika representert ved den lille tyskættede byen Baker i Midtvesten. Romanens hovedperson, John Kaltenbrunner, har grunn til å hate. Helt fra han stakk hodet fram for første gang, er han blitt tråkket på og gjort til latter. Alle hans drømmer, hele hans nitidige arbeid på familiegården er blitt lagt i grus. Romanen handler om hvor langt et tilsynelatende sunt menneske kan gå når det i årevis må leve med sin fortvilelse i taushet. Debutroman.
Dei er alle bipersonar i kvarandres liv: Thomas lever for musikken. Sonen Kjell er ein gut som veit at faren vil stifte familie med ei ny kvinne. Svigerfaren Marselius er ein sta og innbitt gammal opprørar som lir under skuldkjensle for eigne svik. Og bror til Thomas, Ivar, er bonde og djupt kristen og freister å mekle i konfliktene i sin eigen familie. Ikkje minst treff vi Arnt, forfattaren som har dikta opp desse bipersonane, men sjølv blir forstyrra av bipersonane i sitt eige liv mens han skriv.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.