Norges billigste bøker

Bøker i Skoleledelse som virker-serien

Filter
Filter
Sorter etterSorter Serierekkefølge
  • - etterlat alltid dine medarbeidere i læring
    av Michael Fullan
    318,-

    I Ledelse som setter spor utdyper Fullan hva han mener skal til for at ledere skal kunne bidra til dype og varige endringer i sine organisasjoner. Boken handler om hva ledere kan gjøre for å skape en skole der elevene beholder sitt engasjement og sin lidenskap for å lære til beste for sine omgivelser og menneskeheten. Forfatteren stiller mange gode spørsmål, og han gir leserne konkrete råd om hvordan de kan forholde seg til utfordringer de står overfor.Boken er strukturert rundt seks spenningsfelt som Fullan mener ledere må håndtere. Det første handler om hvordan ledere kan kombinere moralske imperativ og oppløftende lederskap. Det andre dreier seg om spenningen mellom innhold og prosess, mens det tredje viser til hvordan ledere må klare å finne balansen mellom egen læring og ledelse av andre. Å se elever snarere som endringsagenter enn som passive konsumenter av kunnskap skildres i det fjerde spenningsfeltet. Det femte omhandler spenningen mellom det å mate og det å bli matet av systemet. Til sist drøftes spenningen som ligger i at ledere må være essensielle aktører i utviklingen på egen skole og samtidig bygge kompetanse og kapasitet slik at de selv blir overflødige i skolens videre drift og utvikling.Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt alle andre med interesse for utdanningsfeltet.

  • av Viviane Robinson
    332,99

    Færre endringer – Mer utvikling handler om hvordan ledere skal lykkes med forbedringsarbeid i skolen. Forfatteren mener at stort press på flere områder ofte fører til overflatisk endringsarbeid der man ikke oppnår de resultatene man ønsker, heller ikke målet om bedret læringsutbytte for elevene. I boken tar Robinson utgangspunkt i Argyris og Schön sitt teoretiske rammeverk om handlingsteorier. Hun argumenterer for at skoleledere må legge vekt på lærernes eksisterende handlingsteorier. Både eksisterende og ny handlingsteori må holdes opp mot hverandre og undersøkes i fellesskap med de som faktisk skal gjennomføre de endringene lederne ønsker seg. Boken tar for seg de fire fasene i prosessen man må gjennom ved forbedring av handlingsteorier: Bli enige om problemet som skal løses, undersøke handlingsteorien som ligger til grunn for dagens praksis, vurdere de relative fordelene med nåværende handlingsteori opp mot den som er ønsket, samt implementere og evaluere effekten av en ny felles handlingsteori.Boken gir nøye anvisninger for hvordan man som leder kan vise vei i forbedringsarbeid ved å fungere som coach, detaljert illustrert gjennom praktiske eksempler. Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren på alle nivåer, lærere, leder- og lærerutdannere, samt alle andre med interesse for ledelse og utdanning.]]>

  • - fire store og kostnadseffektive ideer for skoleutvikling
    av Pasi Sahlberg
    318,-

    Hvordan skape de beste forutsetninger for læring?En skole og et utdanningssystem som har elevens behov i sentrum, har betydelig større mulighet for å lykkes. I finsk skole legges det vekt på å undervise i kunnskap og ferdigheter som vil gjøre elevene til gode samfunnsborgere. Dette er ikke alltid målbare størrelser, men for eksempel evne til samarbeid, problemløsning, lek og kreativitet.I boken Rett blikket mot Finland utdypes denne tematikken, og forfatteren presenterer praktiske tips og idéer til videreutvikling av undervisningen. Målsettingen er ikke at andre utdanningssystemer skal kopiere den finske skolen, men heller å inspirere til å fokusere på elevens behov i eget utdanningssystem. Innen ethvert utdanningssystem vil det være relevant å stille spørsmålet: Hvordan skapes de beste forutsetningene for læring?Målgruppen for boken er ledere i oppvekst- og utdanningssektoren, lærere, leder- og lærerutdannere samt alle andre med interesse for utdanningsfeltet.

  • - individuelt tilpasset utdanning for alle barn
    av Yong Zhao
    295,-

    Strekk deg mot stjernene er en bok som utfordrer det etablerte tankesettet når det gjelder hva opplæring i skolen skal resultere i. Hva skal utdanning være og føre fram til i et samfunn som blir mer og mer digitalisert og globalisert? Yong Zhao utvider og utfordrer forståelsen av hva tilpasning av opplæringen kan innebære. Det er ikke bare læringsprosessene som skal tilpasses elevenes sterke sider, men utdanningssystemet må tillate at opplæringen munner ut i ulike kompetanser, mål og resultater for ulike elever. Det er den enkelte elevs unike kompetanse vi vil trenge i fremtidens samfunn. Boken diskuterer hva som skal til for å lykkes med et utdanningssystem der alle elever kan nå potensialet sitt, og hva dette vil kreve av de ulike aktørene i skolen.Hva slags kompetanse trenger vi i framtidens samfunn?Hva er elevenes interesser og talenter?Kan det være mulig med et utdanningssystem som leder fram til individuelt tilpassete kompetanser for elevene?Boken utfordrer både elever, foreldre, lærere, skoleledere, skoleeiere og politikere.

  • - når undervisning i samarbeid gir læring for alle
    av Andy Hargreaves
    332,99

    Hargreaves og O'Connor har skrevet en bok som forklarer, utdyper og lærer oss hvordan vi kan endre undervisning og læring i skolen. I boken gir forfatterne fem eksempler på hvordan mennesker samarbeider i ulike kontekster og kulturer over hele verden. Med utgangspunkt i mange erfaringer og levende casestudier fra hele verden fremmer forfatterne profesjonalitet gjennom samarbeid som det neste store steget i den verdensomspennende bevegelsen for skoleutvikling.Dette er en bok for lærere, ledere, beslutningstakere og alle som ønsker å lære seg profesjonelt samarbeid. Boken inngår i serien Skoleledelse som virker. Norsk forord er skrevet av Omar Mekki.

  • - lærdom, innsikt og handlinger
    av Avis Glaze
    332,99

    Denne boken er gjennomsyret av Avis Glaze sitt syn på lederskap og mennesker: Vi må lede ikke bare med hodet, men også med hjertet. Glaze oppfordrer skolene til å investere i mennesker og til å kvalitetsutvikle egen organisasjon. Dette er nødvendig for å gjennomføre de endringer som må til for å skape en inkluderende og likeverdig utdanning for alle, en utdanning som kvalifiserer elevene for fremtidens samfunns- og arbeidsliv.Med utgangspunkt i egne erfaringer fra alle nivåer i utdanningssystemet gir Glaze verdifulle innspill til kvalitetsarbeid både på individ-, organisasjons- og systemnivå. Boken er lettlest og krydret med gode eksempler fra praksis. Eksemplene viser forfatterens genuine opptatthet av det moralske imperativ: Det er elevene vi er til for, og alt vi foretar oss i skolen, må ha elevenes beste i sentrum.Boken egner seg godt for kvalitetsutvikling i egen organisasjon. Etter hvert av de syv kapitlene foreslår forfatter konkrete tiltak som kan danne grunnlag for å utarbeide en aksjonsplan på den enkelte skole. Boken kan også anbefales for studenter på lærer- og rektorutdanninger.

  • - lytt, lær og ta ledelsen
    av Russell J. Quaglia
    298,-

    Rektors stemme fokuserer på hvordan du som leder kan skape deg et utgangspunkt for å kunne utnytte og forsterke møtene du har med de ulike gruppene i skolen, foresatte og samfunnet.Russel Quaglia legger vekt på at det å lytte for å lære, og deretter lede, er vesentlig for å bygge en nødvendig tillitsbase for utvikling. Relasjonsbygging er nøkkelen til dette. Forfatteren gir gode eksempler og verktøy for hvordan du som rektor og skoleleder kan legge opp din modell for å bygge denne relasjonen og skape en tillitsbase for ditt lederskap. Forfatteren kaller dette for rektors volumkontroll: Denne kontrollen skal hjelpe deg til å velge riktig «stemme» på de ulike arenaene. Evner du å omsette den informasjonen og kunnskapen du tilegner deg, til aktive handlinger for å bedre elevenes læring - da benytter du «stemmen» og velger «volumet» etter at du har lyttet og lært!

Gjør som tusenvis av andre bokelskere

Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.