Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Et stort og økende antall norske barn og unge går ikke på skolen. De vil. Men klarer ikke. Fenomenet har forplantet seg fra videregående skole via ungdomsskolen til barneskolen og kalles «skolevegring». Fagmiljøene er enige om at dette er en massiv folkehelseutfordring, men hvorfor ser vi denne utviklingen nå?Da Gaute Brochmann fikk sin grunnskoleutdanning på 1980- og 90-tallet gikk alle på skolen. Flinke og mindre flinke. Praktikere og teoretikere. De som hadde det bra hjemme, de som ikke hadde det. De som spilte fotball i friminuttene og de som røyka sigaretter bak trafoen.De aller færreste hadde noen uttalt kjærlighet til denne institusjonen. Tvert imot hadde alle sine ting de mislikte, fra lærere til medelever til fag til det å måtte sitte stille på en stol dagen lang. Allikevel troppet de opp, alle som en, dag ut og dag inn.En generasjon senere er dette annerledes. I Skolevegringsmysteriet sporer Gaute Brochmann opp årsakene til skolevegring og forsøker å se dem i et bredere samfunnsmessig perspektiv - med de berørte barna og deres historier som et naturlig fokuspunkt.
En grøssende fortelling du aldri har lest maken til!Tretten år gamle Jonas Rusten har bare ett ønske for jula: At han endelig skal bli tynn. Og da han står opp en grytidlig vintermorgen i midten av desember for å reise til en helseklinikk for barn, bare vet han at livet hans skal endre seg for alltid. Det har han rett i. Men ikke slik han tror.Pepperkakehuset er en fortelling om å ønske seg noe så mye at du blir blind for alt annet. Og om et mysterium som du må finne ut av før det truer med å sluke deg for alltid.
De digitale prøvekaninene søker å spore historikken og begrunnelsene bak valgene som gjøres, gi en statusrapport om situasjonen i dag - og se på de videre konsekvensene av en stadig mer digitalisert skolehverdag.Etter et foreldremøte på skolen rakte Gaute Brochmann opp hånden og spurte hvorfor datteren hans og alle klassekameratene hennes nå skulle få sin egen iPad.Da han ikke fikk noe overbevisende svar, tok han spørsmålet videre. Først til kommunen, deretter til politikerne på nasjonalt nivå: Hvem hadde bestemt at nettbrett skulle innføres i skolen, og på hvilket faglig grunnlag? Svarene uteble, mens spørsmålene ble stadig flere.Vi lever i et samfunn med samtykkeskjemaer for bruk av jod-tabletter ved atomulykker og retusjering av snørr på barnehagebilder. Når det kommer til tvungen innføring av iPad til barn ned i seksårsalderen skjer det imidlertid helt uten foreldreinvolvering, debatt eller noen form for kvalifisert kunnskap.De digitale prøvekaninene er en hardtslående debattbok som vil sette i gang opphetede diskusjoner rundt middagsbordene og tvinge ansvarlige politikere til å svare for valgene sine. For er det virkelig slik at dagens barn trenger mer digital kompetanse? Eller er det snarere slik at de allerede besitter denne kompetansen, og sårt trenger andre og komplementerende ferdigheter, som evne til fordypning og konsentrasjon over tid?
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.