Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Et stort og økende antall norske barn og unge går ikke på skolen. De vil. Men klarer ikke. Fenomenet har forplantet seg fra videregående skole via ungdomsskolen til barneskolen og kalles «skolevegring». Fagmiljøene er enige om at dette er en massiv folkehelseutfordring, men hvorfor ser vi denne utviklingen nå?Da Gaute Brochmann fikk sin grunnskoleutdanning på 1980- og 90-tallet gikk alle på skolen. Flinke og mindre flinke. Praktikere og teoretikere. De som hadde det bra hjemme, de som ikke hadde det. De som spilte fotball i friminuttene og de som røyka sigaretter bak trafoen.De aller færreste hadde noen uttalt kjærlighet til denne institusjonen. Tvert imot hadde alle sine ting de mislikte, fra lærere til medelever til fag til det å måtte sitte stille på en stol dagen lang. Allikevel troppet de opp, alle som en, dag ut og dag inn.En generasjon senere er dette annerledes. I Skolevegringsmysteriet sporer Gaute Brochmann opp årsakene til skolevegring og forsøker å se dem i et bredere samfunnsmessig perspektiv - med de berørte barna og deres historier som et naturlig fokuspunkt.
I denne boken viser psykolog og filosof Ole Jacob Madsen hvordan psyke og identitet påvirkes av teknologiske, institusjonelle og historiske endringer. Et underliggende tema i mange av tekstene er å vise hvordan psykisk helse og uhelse henger sammen med samtidskulturen og samfunnstrender. Forfatteren viser hvordan spørsmål som ofte overlates til eksperter som psykologer og leger, også berører menneskesyn, verdsetting og politiske ideologier, og derfor også bør være gjenstand for offentlig innsyn og demokratisk debatt.I Helsestasjonismen og andre essays har Madsen samlet noen av tekstene han har publisert i tidsskrifter og aviser de siste tiårene. Sammen med en nyskrevet innledning er de samlet under temaene psykologi, selvhjelp, ideologi, mannskrisen, klimakrisen, ungdom og teknologi.
In this book, Professor Ole Jacob Madsen analyses the implications of Scandinavia's current concern for the mental health problems of adolescents, said to be struggling in the face of increasing demands for achievement and success. It critically examines our understanding of this so-called "achievement generation", questioning whether today's youth are really worse off than previous generations and how we have come to believe that this is so.The author's wide-ranging investigation draws on a large body of research, as well as considering socio-political, historical and regional factors that might be affecting the resilience and mental health among young people. It also provides original psycholinguistic studies of popular media concepts associated with these issues including: "the achievement generation", "pathological perfection" and "the good girl syndrome".Deconstructing Scandinavia's "Achievement Generation" presents an engaging contribution to key debates around therapeutic culture and society in the 21st century. It will appeal to students and scholars of critical and social psychology, sociology, anthropology, philosophy; as well as to those working in education, social work and mental health.
In this book, Professor Ole Jacob Madsen analyses the implications of Scandinavia's current concern for the mental health problems of adolescents, said to be struggling in the face of increasing demands for achievement and success.
"This work is an adaption and translation of a previously published work in Norwegian: "Det er innover vi mea gea" - en kulturpsykologisk studie av selvhjelp, [published in] 2014 by Universitetsforlaget."
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.