Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
I denne boken har 19 forfattere/skribenter fått i oppgave å skrive om sin beste låt. De fikk ingen genrebegrensninger på låtvalg eller på skrivemåte. Tanken bak var at om man er begeistret for noe, og skriver om det, så blir det god litteratur. Lars Saabye Christensen, Gunnhild Øyehaug, Stig Sæterbakken, Vigdis Hjorth, Harald Rosenløw Eeg, Ingeborg Arvola, Jan Omdahl, Ragnar Hovland, Pedro Carmona-Alvarez, Torgrim Eggen, Ronnie M.A.G. Larsen, Selma Lønning Aarø, Frode Grytten, Nils-Øivind Haagensen, Tommy Olsson, Zofies verden, Agnes Ravatn, Sturmgeist, Jo Nesbø. Noen skriver om låter de alltid har elsket, andre skriver seg bort fra en opplagt forelskelse og til en annen låt da låtvalgets kvaler er umulige, noen skriver om den låten som liksom aldri slapp taket da den satte ett eller annet i sving i barn- eller ungdommen - om det så var en stor kjærlighet, en sorg eller en traumatisk opplevelse, bare en har valgt en låt fra 2000-tallet, og noen skriver om den beste låten rent musikkfaglig. Noen skriver langt, andre kort. For, gir man gode forfattere i oppgave å skrive om noe som gjør dem begeistret, ja da blir det bra!
«Refrenger» består av en rekke essays som kretser om sanger og stemmer, lytting og litteratur, identitet og biografi. Pedro Carmona-Alvarez skriver om sin egen familie, om deres flyktninghistorie, og om hvordan musikk og nostalgi utvider og sementerer kollektiv og individuell hukommelse. Her utforskes barnesangenes univers via søvnfigurer og historie, og amerikansk sangtradisjon via sangere som Mercedes Sosa, Bob Dylan, Leonard Cohen og Bruce Springsteen. Litteraturens dannende kvaliteter diskuteres via møter med Simone Weil, Alejandra Pizarnik, Anne Carson, Medusa, Roberto Bolaño, Gabriel García Márquez. «Refrenger» er en bok om ekkoer og gjenklanger, hukommelse, død, vold og historie.
«Inventarium» er en ambisiøs og storslagen diktsamling som viderefører de litterære samtalene som finnes i Pedro Carmona-Alvarez' øvrige forfatterskap. Her finnes dikt om slekt, tapserfaringer, landskap, dyr, vold og drømmer og mareritt. Poesien er billedrik, insisterende, melankolsk; de som snakker i diktene forsøker å finne ut av hvem de er, hvor de befinner seg, hva de har gjennomlevd og hvordan både egne og nedarvede erfaringer kan språkliggjøres. «Inventarium» kan leses som en poetisk gjenklang av essaysamlingen «Refrenger» (2019).
Romanen handler om bandet The White House, om kameratene Daniel og Thomas og deres forhold til Passolini, og den chilenskfødte Miguel, som på toppen av sin musikalske karriere forsvinner og etterlater vennene sine i et vakuum. Siden dukker Passolini opp i Buenos Aires, der hans liv veves sammen med utallige andre. Historiene strekker seg tilbake til 60-tallets Santiago de Chile og frem mot militærkuppet i 1973; til eksiltilværelser og andre virkeligheter utenfor Chile.
Pedro Carmona-Alvarez' «Buktalerens rike» inneholder forfatterens fem første diktsamlinger, fra debuten «Helter» (1997), via «Clown Town» (2002), «Prinsens gate» (2004), «Sanger for kor» (2013) og «Samtaler med onkel Nica og tante Viola» (2015), samt nye dikt. Carmona-Alvarez'poesi kretser rundt temaer som hukommelse, tilblivelse, dannelse og arv. Politikk, historie og det sosiale er vesentlige elementer i diktene, som beveger seg på tvers av tid og rom, og taler fra enhver krok i verdenshistorien. Mylderet av stemmer utgjør kjernen i Carmona-Alvarez' poetiske forfatterskap, som er en ambisiøs totaldiktning som ikke har sin like i norsk, eller nordisk poesi. Boken inkluderer også en samtale om liv og diktning mellom Carmona-Alvarez og kritiker og forfatter Kaja Schjerven Mollerin.
Faren til Marita har reist tilbake til USA. Moren tar med seg jentungen fra Oslo og flytter til Bergen sommeren 1982 for å starte et nytt liv med sin nye kjæreste. Johannes er advokatsønnen som i ungdommen bestemmer seg for å drive med teater. Han løfter ordene ut av munnen som fugleunger, med samme varsomhet. Han sier: Hamskifte. Eksplosjon, Marita, se på oss. Husk dette øyeblikket for alltid. Vær overmodig. Som Ikaros. Som meg, mener han, men han sier Ikaros. Marita vokser opp i Bergen med Johannes og Bergen Ungdomsteater. Og Andreas, som skulle ha hatt en tvillingbror, men det har han ikke. Et hus av glass, sier han til Marita når hun omsider spør ham om oppveksten med foreldrene i huset i Ibsensgate. Sånn finner de frem til de døde barna. Senere drar Marita til faren sin i California, det er på begynnelsen av 90-tallet. «Bergen Ungdomsteater» er en frittstående oppfølger til den kritikerroste og prisbelønte romanen «Og været skiftet og det ble sommer og så videre» - og en roman om vennskap og kjærlighet, om hvem man er og hvem man tror man er.
Diktets Onkel er en hundreåring som bor i et hus der han ser ut på en annen poet sin grav. Diktets tante, den ulykkelige, den rasende med kopparra ansikt hun bor i en bydel som heter Dronninga. Diktets fettere er en haug med skrotnisser. Noen jobber på sirkus. De har paljettdrakter og ønsker seg et esel. De er knallstilige tjuvradder, alle som én. Kusinene skriver dikt og blir kjent og glemt, flytter på seg, skriver, blir stjerner, lutter å skrive, publiserer under nye navn, flytter, glemmes, huskes. Og slektas dauinger ligger i de glemte gravene sine og sier la meg for faen ligge: Alle her heter Anti-Lazarus.
Etter ti år i romanskrivingens tjeneste vender Pedro Carmona-Alvarez tilbake til poesien, til sangen og forvandlingens irrganger. I Sanger for kor er det kollektivets stemmer som får lyde, i et flerstemmig, labyrintisk verk, et speilkabinett over skapelsesberetninger, familiekrøniker og hukommelsesbroer.
Han er fra New Jersey. Hun er fra Oslo. De møtes i New York på slutten av femtitallet. De forelsker seg. De gifter seg med hverandre og flytter til Asbury Park. De får to jenter som noen år senere dør i en ulykke. Livet går i svart. I 1967 flytter de til Norge. Året etter får de datteren Marita. Og været skiftet og det ble sommer og så videre er en liten roman om de store tingene - om kjærlighet, tap og savn og rotløshet, om å leve i en tragedie og vokse opp i dødens skygger.
Johnny is from New Jersey, and Kari is from Oslo. They meet in New York in the late 1950s and soon fall in love, get married, and move to Asbury Park, where their life unfolds like a dream: Kari gives birth to two beautiful daughters, and Johnny is a wildly successful entrepreneur.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.