Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
A visionary novel about our interconnected world, about the collision of horror and humanity, from the Man Booker-shortlisted master of the spine-tingling tale
A spellbinding collection of short stories from the Argentinian sensation Samanta Schweblin
A blazing new story collection that will make you feel like the house is collapsing in on you, from the three-time International Booker Prize finalist, 'lead[ing] a vanguard of Latin American writers forging their own 21st-century canon.' O, the Oprah magazine The seven houses in these seven stories are strange. A person is missing, or a truth, or memory; some rooms are enticing, some unmoored, others empty. But in Samanta Schweblin's tense, visionary tales, something always creeps back in: a ghost, a fight, trespassers, a list of things to do before you die, or the fallibility of parents. Seven Empty Houses offers an entry point into a fiercely original mind, and a slingshot into Schweblin's destabilizing, exhilarating literary world. In each story, the twists and turns will unnerve and surprise: Schweblin never takes the expected path and instead digs under the skin and reveals uncomfortable truths about our sense of home, of belonging, and of the fragility of our connections with others. This is a masterwork from one of our most brilliant modern writers.
«Vi ser på hus», sier hun. Hun blunker noen ganger, hun har for mye mascara på øyevippene. «Ser vi på hus?» «Vi ser på hus.» Hun peker på husene til alle kanter. De er gedigne. De står og skinner på høydene av frisk gressplen, strålende i det sterke ettermiddagslyset. Moren min sukker, og uten å slippe rattet lener hun seg bakover i setet. Hun kommer ikke til å si stort mer. Kanskje hun ikke vet hva mer hun kan si. Men det er akkurat dette vi driver med. Vi drar for å se på hus. Drar for å se på andres hus. Et forsøk på å fortolke det nå, kunne fort blitt dråpen som fikk glasset til å renne over, bekreftelsen på hvordan moren min har kastet tiden min i søpla så lenge jeg kan huske.»
I Kentuki blir vi introdusert for datakjæledyrstypen kentuki. En kentuki er et digitalt kjæledyr som styres av en annen person et annet, ukjent sted i verden. Kentukien kan kommunisere fordi vedkommende «i den andre enden» kan se eierens verden på sin skjerm og styre den. Eksempler på kommunikasjon kan være f.eks. være å lage lyder, peke på ting, utføre kjærtegn eller tegn på motstand. Når man kjøper seg en kentuki, vet man altså ikke hvem som «er inni den», det er en del av poenget. Den som styrer kentukien vet heller ikke hvor i verden kentukien befinner seg, dette er kunnskap man får etterhvert som kentukien blir en del av sitt nye hjem. Gjennom tilsynelatende harmløse og søte databamser gir kentukiene deg tilgang til andres private liv. Og via slike skamløse blikk oppdager vi at det å stole på fremmede kan føre til fantastiske eventyr, overraskende kjærlighet eller total skrekk.
Feberdrøm er en tett og marerittaktig fortelling, en psykologisk ladet kortroman om faren midt i hverdagen. Fra en av de friskeste stemmer i det spanske språkområdet og utgitt på norsk for første gang, skaper Samanta Schweblin en følelse av foruroligende psykologisk trussel og alternativ virkelighetsforståelse i denne forunderlig fengslende romanen. Den unge kvinnen Amanda ligger for døden på et lite sykehus på den argentinske landsbygden. Gutten David sitter ved hennes side. Hun er ikke moren hans. Han er ikke barnet hennes. Sammen skal de fortelle en fryktelig historie om fortapte sjeler, gift og kraften og desperasjonen i en famille i møte med det uforståelige. På kortlisten til The Man Booker International Prize 2017
A deeply unsettling and disorientating debut novel about obsession, identity and motherhood
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.