Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
A brutally comic portrait of marriage, taken to extremes reminiscent of the work of Samuel Beckett and Thomas Bernhard. Edwin Mortens is almost blind, but has good hearing; his wife Erna is hard of hearing, but can see perfectly. Edwin sits locked in his bathroom all day, every day, trying to liberate his mind from his body. The experiment is going relatively well: nearly all his bodily functions have ceased, his limbs are in a state of decay, and his digestive system is in the process of breaking down. "This body," he says, "is a sewer." To pass the time, Edwin dedicates his days to chewing gum and screaming at his wife, on whom he is, nonetheless, entirely dependent; meanwhile, Erna's life, despite Edwin's constant abuse, revolves around her hideous husband. Edwin and Erna live in a state of perfect equilibrium—fueled by habit, cruelty, humiliation, and quite possibly love—until their building's young superintendent is called to replace a lightbulb in Edwin's bathroom, and the "Siamese twins" find themselves embroiled in a new and vicious struggle for power.
Dette er en samlet utgave av forfatterens "hemmelige" essaytrilogi utgitt i tidsrommet april 2009-august 2011. Samlingen består av Ja. Nei. Ja, Umuligheten av å leve og Det fryktinngydende.
Romanene som her er samlet, er enkeltstående verker. Samtidig danner de en helhet og blir gjerne omtalt som en trilogi. Det er tre gripende fortellinger om mennesker i eksistensiell nød, preget av stor språklig kraft, intense beskrivelser av maktens og kjærlighetens mekanismer og en god dose beksvart humor.Da Sauermugg kom ut i Niklas Darkes svenske oversettelse i 2007, var det i en utvidet director's cut-versjon, med tittelen Sauermugg Redux. Den foreliggende norske utgaven er forskjellig både fra denne og originalromanen fra 1999 og inneholder ca. 20 sider ekstra-materiale.Skandinavisk presse om S-trilogien:Giftspottande hatprosa. Stig Sæterbakken gör upp med våra föreställningar om godhet.Anna Hallberg, Dagens NyheterMed ondskan som skydd skildrar norske Stig Sæterbakken ett lidande av monumentala dimensioner.Cecilia Nelson, Göteborgs-postenEt stilistisk suverænt requiem.Lars Bonnevie, Weekendavisen... et raffineret stykke sprogkunst med dumpe underklange og litterære mindelser fra den lange moderne tradition af mennesker uden egenskaber.Torben Brostrøm, InformationGlitrande romankunst.Steinar Skåden, GDStig Sæterbakken fortjener ganske enkelt dette ene: å bli lest.Leif Høghaug, Stavanger Aftenblad]]>
Essaysamlingen inneholder blant annet studier av forfattere som Samuel Beckett, Nikanor Teratologen, William Faulkner, Søren Kierkegaard, Louis-Ferdinand Céline, og kunstnere som Per Inge Bjørlo, Emanuel Vigeland og Joel-Peter Witkin. Andre temaer er etikk, angst, dødslengsel, hellighet, ømhet, melankoli, obskønitet, skjønnhet, velkledthet og identitet, og Adolf Hitler som metafor for ondskap.
Stig Sæterbakken (1966-2012) hadde et omfattende forfatterskap bak seg da han døde. Dikt, gjendiktninger, fortellinger, essays og romaner. Første bindet inneholder hans to diktsamlinger "Flytende paraplyer"(1984) og "Sverdet ble til et barn"(1986), samt prosaboka "Vandrebok"(1987).]]>
Det begynner i Berlin, april 1945 på Hitlers 56. fødselsdag, mens byen bombes og Føreren utsteder sine siste ordre til overkommandoen om forsvaret av det tredje rike. Det nye testamentet er en roman om mennesket på kanten av historien, litteraturen og det 20. århundre. Som fotograf, forfatter og litterær karakter, raser Lukas Landberg gjennom et mangetydig europeisk eventyr i jakten på Hitlers dagbøker.
Romanen er en burlesk komedie og en mørk tragedie om Andreas Feldt, en middelaldrende mann, som etter et skjebnesvangert møte med sin datter har en blind flekk i hukommelsen. Han har kanskje noe i livet sitt han ikke vil eller er i stand til å huske.
Denne boken kan betegnes som et dystert kammerspill. En gammel mann sitter i en gyngestol på badet i sitt barndomshjem og tygger tyggegummi. Han er blind, og blir pleiet av sin kone.
Da Stig Sæterbakken døde i 2012, etterlot han seg et manus med selvbiografiske notater. Tekstene spenner fra det stilistiske essayet til slapstick-humor. De gir oss innblikk i dagligliv og familieliv, skildrer vennskapets betydning og betydningen av andre forfatterskap, alt i Sæterbakkens overbevisende litterære form. Dette er et sterkt vitnesbyrd fra et av samtidens viktigste forfatterskap.
Boken er skrevet som en frittflytende tankestrøm der fortid, nåtid og ville spekulasjoner blandes sammen i en energisk og uforutsigbar tekst. Tankesprangende er mange og drastiske. Intense refleksjoner avløses av smertelige barndomsminner. Scener fra et ekteskap veksler mellom det opprivende og det absurd komiske, fortalt med hat i det ene øyeblikket, med fortvilelse og selvbebreidelse i det neste.
Ved sin bortgang etterlot Stig Sæterbakken et manus med selvbiografiske notater. Tekstene spenner fra det stilistiske essayet til slapstick-humor. Ikke noe av dette handler om meg gir oss innblikk i dagligliv og familieliv, skildrer vennskapets betydning og betydningen av andre forfatterskap. Boka er et sterkt vitnesbyrd fra en av samtidens viktigste forfattere.I tillegg til de selvbiografiske notatene, inneholder denne utgivelsen en rekke andre tekster. Der jeg tenker er det alltid mørkt samler boksinglene som ble gitt ut av Flamme forlag i tidsrommet april 2009–august 2011. Her skriver forfatteren engasjert og skarpt – og med vidd – om alt fra skilsmisse til vanskelighetene med å ta livet på alvor.Diktsamlingen Dyrene drømmer, mennesker sover utgis her for første gang. Forfatter og kollega Øivind Hånes fikk manuset av Sæterbakken i 1985. Tre tiår senere ble det funnet på et kvistværelse. Hånes supplerer diktene med et essay der han forteller historien om manusfunnet og reflekterer over møtet med et bråmodent, ungt talent.]]>
Denne boken inneholder essays fra perioden 2002-2009, og tar for seg temaer som ondskap, skyld, toleranse, obskønitet, melankoli, nytelse, kjærlighet og hat. Forfatteren fordyper seg i forfatterskap som de til Nikanor Teratologen, Svein Jarvoll og Mircea Cartarescu. Boken inneholder også essays om Joy Division, Joel-Peter Witkin og Gwen Stefani, og avsluttes med forelesningen "Å skrive er å uttrykke som forbrytelse, det som ble innsatt som lov".
Utgangspunktet for denne romanen er det tragiske selvmordet til tannlege Karl Meyers sønn. Det er en fortelling om sorg og kjærlighet, og tar opp spørsmål som: Hvordan leve videre etter et slikt tap, og hvor langt kan en mann drives i sin fortvilelse og savn etter et mistet barn.
17-åringen Aksel Morander opplever forelskelsens store eventyr når han møter Amalie. Men i skyggene av den store kjærligheten truer sjalusien og redselen for å bli forlatt.
Politiførstebetjent Kristian Wold blir satt på en forsvinningssak som er i ferd med å henlegges. En 14 år gammel jente er forsvunnet og Wold går med på å møte offerets mor. Det oppstår et kjærlighetsforhold mellom dem, og dette fører til at Wold føler seg forpliktet til å fortsette en etterforskning som virker håpløs.
Sigmund Winther har tilsynelatende vært tilfreds med en jobb som ikke er altfor utfordrende og samlivet med kona Cecilie. Etter at han blir oppsøkt av Gunnar, en gammel klassekamerat fra gymnaset, blir han imidlertid tvunget til å revurdere både selvbildet sitt og forholdet han har til menneskene rundt seg. Dessuten viser det seg at det blir vanskelig å bli kvitt Gunnar igjen, og Sigmund merker at grunnen begynner å svikte under ham.
Kjøpmann Konrad Ofting står tiltalt for økonomiske misligheter i forbindelse med en konkurs. Når rettssaken begynner, frasier han seg retten til advokat og velger å føre ordet selv. Men det som skulle være et forsvar, blir i stedet et angrep, et hemningsløst utfall mot den kulturen av grådighet og kameraderi som blomstrer i et lite, men rikt land, der utsiktene til personlig vinning og profitt går foran det meste. Rammene for rettsdramaet sprenges og avdekker tragedien til et menneske av den gamle tid, som kjemper forgjeves for å mestre den nye.
Det onde øye kom ut i 2001 og var den første av Stig Sæterbakkens mange essay-samlinger. I denne samlingen kretser essayene omkring det man med en fellesbetegnelse kan kalle det ondes problem. Forfatteren insisterer på kunsten og litteraturen som et område hvor alminnelige moralske regler kommer i bakgrunnen, et sted der både forfatteren og leseren kan utforske yttergrensene av den menneskelige erfaring uten de bånd og forpliktelser som ellers holder oss tilbake. Sæterbakken viser stor spennvidde i sine kunnskaper og interesser. Han skriver engasjert om verker av Henrik Ibsen, August Strindberg, Søren Kierkegaard, William Faulkner, Samuel Beckett, Edgar Allan Poe og Emmanuel Bove blant andre. Her er også essayet om Peter Handkes omstridte agitasjon for serbernes sak på Balkan.
Inspector Wold is assigned to a year-old missing person's case. His superiors' instructions are clear: one last review before they shelve it. Nevertheless, when the mother of the 14-year-old missing girl asks to see him, his conscience gets the better of him and he agrees to a meeting; a meeting that has unforseen consequences for both of them.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.