Gjør som tusenvis av andre bokelskere
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.Du kan når som helst melde deg av våre nyhetsbrev.
Det begynner å bli lenge siden kristendommen og Bibelen utgjorde en selvsagt og sentral ramme rundt alles liv, og toneangivende norske forfattere skriver i dag fra ståsteder som befinner seg etter de lutherske formene for tro som preget Norge i fem hundre år. Men berøringsangsten som tidligere var stor mellom det litterære og det religiøse, har lenge vært på hell, og hos forfattere som Jon Fosse, Karl Ove Knausgård og Dag Solstad finnes dialoger med bibelske forestillinger som ikke har blitt tilstrekkelig lest og forstått. En tilsvarende linje går gjennom litteraturkritiker og forfatter Tom Egil Hvervens liv, fra tidlig bibellesing via et avbrutt teologistudium til en livsvarig interesse og lidenskap for litteratur. I denne boka undersøker han sitt forhold til luthersk kristendom, samtidig som han reflekterer rundt sine egne lesninger av litteratur - særlig bøker der tro og virkelighet står sentralt. Å lese etter troen er et forsøk på å nærme seg det man kan kalle tilværelsens ytterste punkter: spørsmål om livets begynnelse, dets mening og dets slutt.
I 2015 begynner en samtale mellom Bleken og litteraturkritikeren Tom Egil Hverven. De møtes jevnlig de neste årene, for å snakke om forholdet mellom billedkunst og litteratur - og om hva det kan bety at Bleken kalles en litterær maler.Håkon Bleken (f. 1929) var innom flere stilretninger før han fant sitt eget uttrykk. Det definitive gjennombruddet kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt Fragmenter av et diktatur. Siden har han blitt regnet som en av etterkrigstidens fremste billedkunstnere, og han har de siste førti årene vært en av de mest markante skikkelsene i norsk kunstliv. Bleken har hatt en oppsiktsvekkende lang karriere, med en rekke utsmykningsoppdrag. Etter at han fylte 70 år har han skapt et vell av nye oljemalerier og collager, og utstillinger av hans verker roses stadig av kritikerne. Hele tiden har han deltatt i offentlige debatter, for eksempel om kunst og kvalitet, om byutvikling og om bruk av kirkerommet.Samtalene avspeiler møtet mellom en maler og en leser, med dybdeboring i Blekens store interesse for litteratur. Han framstår som en lidenskapelig diktleser, men diskuterer like gjerne verker av Henrik Ibsen, Oscar Wilde, Thomas Mann, Karen Blixen, Tove Ditlevsen og Dag Solstad. Bit for bit avdekkes også Håkon Blekens familiehistorie og sykdomsperioder. Hva betyr det at en kunstner til en viss grad må ha tidens sykdommer? Og hvilke spor har det satt at jødene forsvant fra Trondheim da Håkon Bleken var 12-13 år?Lyset i støvsøylen er et nærgående portrett av en kunstner, som undersøker kunstens forhold til virkelighet. Bokas form tar Blekens kraftfulle billedspråk på alvor, samtidig som samtalene er preget av blekensk humor.Anmelderne mener:«Håkon Bleken viser seg som et engasjert og temperamentsfullt menneske i denne gode samtaleboken.»Sindre Hovdenakk, VG«Livlig og dyptpløyende [...] et verk som blir stående både som en underholdende samtalebok og et viktig kildeskrift.»Frendrik Wandrup, Dagbladet«Det er en råhet i samtalen, som er overraskende, men forfriskende, fordi det bringer oss raskere til kjernen av hva ting handler om. Som i samtalene rundt det å bli eldre og døden. [...] Kunsten er naturligvis i sentrum i samtalene, men jeg liker godt at boka rommer hele mennesket Håkon Bleken. Både Bleken og Hverven snakker med en sjelden blanding av myndighet og ydmykhet. Samtalen føler seg frem med en godt definert sans for hvor den skal. Til tross for noen skjønnhetsfeil er nok dette den vakreste intervjuboken med en norsk kunstner jeg har lest.»Kjetil Røed, Klassekampen«Tom Egil Hverven, kritiker i Klassekampen, har åpenbart også vært en samtalepartner som inspirerer Bleken til å tenke nytt og fritt. Det står noe interessant på nesten hver side, en kvalitet langt færre bøker besitter enn man kanskje skulle tro.»Espen Hauglid, Morgenbladet«Ingen bok om ham har vært så full av detaljer og oppsummert like mye av hans liv, i tillegg til at den gir et oppdatert bilde av den aldrende, men høyst levende, produktive, kanskje også stadig jevnt bedre kunstneren.»Per Christiansen, Adresseavisen
Hvordan forholde seg til en politisk terrorist som har tatt livet av 77 mennesker? Ved å fortie ham? Glemme ham? Betrakte ham som et sykt monster? Eller ved å re-humanisere ham - forstå og dømme ham som et menneske, som deg og meg? Under rettssaken mot Anders Behring Breivik valgte Tom Egil Hverven og Sverre Malling den siste strategien, i form av essays, kommentarer og portretter publisert i avisa Klassekampen. Mallings tegninger ble senere invitert til Høstutstillingen. Bokversjonen er vesentlig utvidet, også med en dialog om kunst og terror. Tegningene blir kommentert av kunstkritiker Kjetil Røed.
Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.
Ved å abonnere godtar du vår personvernerklæring.