Norges billigste bøker

Bøker utgitt av Universitetsforlaget AS

Filter
Filter
Sorter etterSorter Populære
  • av Hans Mathias Thjømøe, Runar Framnes & Arve Pettersen
    918,-

  • av Jan Terje Karlsen
    892,-

    Prosjektorganisering har blitt en vanlig og mye benyttet arbeidsform i offentlig så vel som i privat sektor. I Prosjektledelse - fra initiering til gevinstrealisering gir forfatteren en lettlest og grundig innføring i prosjektarbeid fra A til Å. Boken dekker alle de viktigste emnene i faget på en klar og oversiktlig måte, og du får en god og helthetlig gjennomgang av prosjektprosessen så vel som de teknisk-metodiske aspektene ved prosjektarbeid. Boken er rik på praktiske eksempler fra ulike sektorer og bransjer. Med sin klare struktur og gode øvelser til hvert kapittel henvender Prosjektledelse seg i første rekke til studenter, men boken vil også være veldig nyttig for alle som jobber i og med prosjekter. Prosjektmedarbeidere vil kunne bruke boken som guide og oppslagsverk for å lære seg teknikker for å håndtere daglige utfordringer, eller for å øke sin forståelse for prosjektets betydning for å realisere virksomhetens strategi og gevinst. Denne 5. utgaven er gjennomgående revidert og oppdatert.

  • av Olav Schewe
    388,-

    Ønsker du å lære mer effektivt og få bedre karakterer? Vil du finne ut hvordan du kan få frem det beste i deg som student, uten å ofre all fritid? Da er dette boken for deg.«Superstudent» er en helt ny type bok. Den er basert på råd fra ekte superstudenter, samt det beste fra over 40 bøker om det å studere smartere og oppnå gode resultater. Forfatteren har selv gått fra å være en gjennomsnittselev til toppstudent ved hjelp av disse teknikkene. Her deler han alt du trenger å vite for at også du skal lykkes med studiene.Boken er delt inn i de tre delene LÆR EFFEKTIVT (studieteknikk), PRESTER OPTIMALT (prøver og eksamen) og TENK RETT (motivasjon og mentalitet). Hver del inneholder en rekke råd og teknikker som du kan ta i bruk allerede fra dag én. Med tips fra Harald Rønneberg (programleder), Torbjørn Røe Isaksen (kunnskapsminister) og Selda Ekiz (programleder og standupkomiker).«Superstudent er en bok alle studenter vil ha nytte av å lese. Den er motiverende, lettlest, oversiktlig og ikke minst; brukervennlig! Strukturen og måten den er skrevet på gjør den til den perfekte guide for studenten så vel som videregående eleven. Dette er en bok som både inspirerer og tilrettelegger for at leseren skal ha størst mulig utbytte av den.»Emma Lein, bokhandelmedarbeider og student ved NTNU.«Kan brukes i all type studie. En etterlengtet bok (...). Boken er lettlest - kanskje det beste ved den!»Hilde Plathe, Høgskolen i Buskerud og Vestfold.«Den beste og mest velskrevne boken jeg har kjøpt noensinne. Dette var vel anvendte penger.»Snorre Bue, ambulansemedarbeider

  •  
    796,-

    Er du opptatt av målrettet miljøterapeutisk arbeid? Kanskje du jobber i en tilrettelagt bolig for personer med utviklingshemming eller i habiliteringstjenesten?Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid for barn og voksne med utviklingshemming knytter teori og metoder til praktisk arbeid.Eksempler på temaer du kan fordype deg i:· tiltak for å fremme sosial tilhørighet og inkludering· etiske dilemmaer· ulike kommunikasjonsmetoder og ferdighetstrening· psykisk helse· atferdsanalytiske metoder for å forebygge utfordrende atferd· musikkaktivitet i miljøterapi· sanserom og multisensoriske miljø· komplekse og sammensatte tiltak· velferdsteknologi· tidlig intervensjon for barn med autismespekterforstyrrelserBoken retter seg i hovedsak mot utdanninger som tilbyr miljøterapi som en del av studieløpet. Vernepleiere er den største målgruppen, men spesialpedagoger, ergoterapeuter og andre yrkesgrupper som arbeider som miljøterapeuter, kan også ha interesse av boken.Bokens redaktører er Silje Haugland, Anita Gjermestad, Kari Høium, Jon Arne Løkke og Ulf Berge. Øvrige bidragsytere er Sigmund Eldevik, Lilly Eskeland, Wenche Fjeld, Jonny Finstad, Veerle Garrels, Gunn E. Haagensen, Børge Holden, Marthe Eidissen Holmeide, Kenneth Larsen, Kim Liland, Gerd Hilde Lunde, Eivind Mikkelsen, Martin Myhre, Rannveig Nesset, Silje Nikolaisen, Svein Harald Nygård, May Nyheim, Stian Orm, Monica Røstad, Hanne Skau, Veronika Skjønberg, Brynjulf Stige, Børge Strømgren, Tobba Sudmann, Anita Sande, Ole Kristian Storli, Oliva Teigland, Anita J. Tørmoen, Monica Vandbakk, Kjetil Viken, Britt-Evy Westergård, Aud Elisabeth Witsø, Hanne Line Wærness.

  • av Ragnhild Collin-Hansen
    940,-

    «Innføring i barnerett for sosialarbeidere» handler om barns rettsforhold til sine foreldre og til det offentlige oppvekst- og hjelpeapparatet. Boken er skrevet som en innføringsbok i rettslære for barnevernspedagog- og sosionomstudenter ved universiteter og høyskoler og har som mål å gi kunnskap som er relevant for fremtidig arbeid med utsatte barn og unge og deres foreldre og hjelpere.Kunnskap om barns og unges rettigheter, om rettsforholdet mellom barn og foreldre og om de spesielle tiltakene for barn i utsatte livssituasjoner er nødvendig for å utnytte det handlingsrommet regelverket gir til å finne gode løsninger for barn og unge som trenger hjelp.Boken kan leses uten forkunnskaper i juss og starter med en innføring i juridisk tenkning og barnets rettsstilling generelt. Forfatteren har lagt vekt på å gi en pedagogisk og samlet fremstilling av det regelverket som både barnevernspedagoger og sosionomer bruker i sitt arbeid med barn og deres foreldre.Ragnhild Collin-Hansen er pensjonist. Hun har arbeidet som høgskolelektor i rettslære ved sosionomutdanningen ved Sosialhøgskolen i Trondheim og som førsteamanuensis i juridiske emner ved barnevernspedagogutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

  • av Kjersti Skarstad
    508,-

  • av Finn Øystein Bergh
    323,-

    «Aksjeskolen» gir deg en grundig innføring i aksjer og børs, så du kan forstå hva som foregår i markedet og hvorfor. Boken er så lettfattelig at den er en glede å lese. Samtidig er den så dyptpløyende at også profesjonelle aktører har noe å lære. Boken gir deg både et innblikk og et dypdykk i alt som dreier seg om aksjemarkedet; fra vurdering av enkeltaksjer til mer generelle råd og tips. Her kan du lese om porteføljeteori, markedets psykologi, viktige nøkkeltall, snurrigheter i aksjemarkedet og risiko og avkastning på kort og lang sikt. Samt mye annet du kan ha nytte av å vite om du virkelig vil forstå aksjemarkedet og kanskje tjene penger på det. «Aksjeskolen» er en kraftig revidert og fullstendig oppdatert utgave av salgssuksessen med samme navn som kom ut første gang i 1994.

  • av Kai Spurkland, Tor-Geir Myhrer & Runa Bunæs
    693,-

    Juss for vektere er en lærebok for vekterutdanningen. Boka dekker de rettslige temaene i Politidirektoratets nye opplæringsprogram for vektere, med hovedvekt på emner knyttet til den praktiske utøvelsen av vekteryrket.Bokas første utgave var den første samlede fremstillingen av temaet i Norge. Den avklarte enkelte tidligere uavklarte problemstillinger innen vekterjuss, som spørsmål om vekteres myndighet i det offentlige rom og vekteres adgang til å bortvise og fjerne personer fra offentlig sted, til å gripe inn overfor mindreårige og til å bruke håndjern. Siden forrige utgave kom i 2013, har den nye straffeloven fra 2005 trådt i kraft. Denne andre utgaven er derfor oppdatert med ny straffelov og endringer i annen lovgivning. Boka er først og fremst skrevet for vektere, vekterelever og lærere i sikkerhetsfag på videregående skole. Boka inneholder rikelig med henvisninger, slik at den også skal være nyttig for politiet, domstolene, advokater, forvaltningen og alle andre som er interessert i vekterjuss.

  •  
    518,-

    Islams hellige bok på norsk, med den arabiske teksten løpende parallelt. «Koranen» er en av vår tids mest omdiskuterte tekster. Oversettelse ved Einar Berg.«I et flerkulturelt Norge er dette en bok som ingen kan - eller bør - la ligge urørt. Einar Berg har greid ikke bare å oversette Koranen, men også å gjenskape stemningen og poesien i den.»Roald Tingsten, Skoleforum

  • av Ole-Andreas Rognstad, Olav Kolstad, Finn Arnesen, m.fl.
    1 273,-

    Dette er en midlertidig semesterutgave av Oversikt over EØS-retten, laget for at studentene på JUS2211 ved Universitetet i Oslo vår 2022 skal ha mulighet til å, om ønskelig, få en oppdatert fremstilling av EØS-retten mens emnet løper. Utgaven er tilgjengelig for lesing på Allvit frem til og med eksamensdagen 25. mai. Den fjernes fra Allvit 26. mai.Utgaven omfatter pensumrelevante utdrag fra Oversikt over EØS-retten, som skal gi en oversikt over EØS-rettens betydning i norsk rett på ulike rettsområder, og hvilke EØS-rettslige skranker lovgiver og forvaltning må forholde seg til.Dette er utdrag fra et manus som ikke er komplett ferdigstilt, og det tas forbehold om mulige feil i internhenvisningene og andre skjønnhetsfeil

  • av Per Fugelli
    259,-

  • av Morten Hammerborg
    323 - 603,25

    Hva er det med bergenseren? Finnes «det bergenske»? Kan konstruksjonen av bergenseren la seg spore i byens historie?Bergenserne inntar en særegen rolle. Ingen andre nordmenn kan insistere på at de egentlig ikke er fra Norge. Ingen andre dyrker seg selv, sin by og dens erklærte annerledeshet som bergenserne. Ingen andre norske byer knytter det seg sterkere forestillinger til. Hvordan ble det slik?I mange hundre år var Bergen den største byen i Norge. I 1814 er det like fullt Kristiania som blir det selvstendige Norges hovedstad, mens den stolte hansastad blir en norsk kommune styrt fra Oslo. I denne boken argumenterer historiker Morten Hammerborg for at dette fallet langt på vei forklarer bergenserens selvforståelse og forestillingen om «det bergenske»: Byen og dens borgere er grunnleggende fornærmet. «Den forurettede by kan tidvis rase i avmakt mot sin skjebne, men finner tilflukt i seg selv. For i et slikt perspektiv, hva er vel mer naturlig enn å dyrke sin identitet, sin egenart og sin forgangne storhet?» skriver Hammerborg. Med dette som utgangspunkt undersøker han hvordan bergenseren og «det bergenske» spiller seg ut .- igjen og igjen. Bildet av «det bergenske» og bergenseren er oppsiktsvekkende standhaftig, konstant og bastant. Og det hele bæres oppe av historien om byen selv.

    • 603,25
  • av Helene Uri
    386,-

    Å være menneske er å være et språkvesen. Å lære om språk er å lære om seg selv. «hva er SPRÅK» er et velskrevet, engasjert essay om hvordan språk er bygget opp, brukes og utvikles over tid. Særlig vekt legger forfatteren på språktilegnelse: Hvordan lærer man seg et morsmål, og hvordan lærer man seg et nytt språk? Boken munner ut i en diskusjon om språkets fremtid: Hvordan påvirkes det norske språket av at Norge er et flerkulturelt samfunn, og av at folk kommuniserer stadig mer gjennom datamaskiner og mobiltelefoner?

  • av Arnhild Lauveng
    572,-

  • av Marie Haavik & Siri Toven
    509,-

    Å åpne opp for menneskelig lidelse som en del av yrket, har omkostninger som det er viktig å bearbeide profesjonelt. Psykologer, sykepleiere, vernepleiere, sosionomer, leger og andre hjelpere møter daglig mennesker som har det vanskelig. Dette er yrker der mange gleder seg over arbeidet sitt. Men skal man kunne hjelpe gjennom et langt yrkesliv og ikke bli utslitt, må man ha gode verktøy. Denne boken tilbyr dette: Kunnskap om vanlige arbeidsbelastninger, hvorfor de oppstår, hvordan de viser seg, og hva som kan gjøres for å beskytte seg mot og forebygge dem. Forfatternes grunnholdning er systemisk: Ingen kan beskytte seg selv alene. Kolleger og ikke minst ledere må også bidra, og systemene man jobber innenfor, må ha rammer for denne typen arbeid og refleksjon. Hjelpere som har det bra på jobb, yter bedre hjelp til dem som trenger det!

  • av Lise Cecilie Kleppe, Ingunn Tollisen Ellingsen, Kathrine Haugland Martinsen & m.fl.
    570,-

    Boka handler om å være sosionom . hvordan forstå seg selv som profesjonell sosionom og gjøre sosialt arbeid innenfor velferdstjenestenes rammer? Boka handler om hva det vil si å være profesjonell sosionom og betydningen av hvordan du tilegner og anvender kunnskap og ferdigheter i din profesjonelle praksis. «Personen i situasjonen» er et faguttrykk i sosialt arbeid og viser til at sosialt arbeid bygger på en forståelse av både personen som trenger hjelp, og den situasjonen vedkommende er i. Det samme gjelder når du skal bli sosionom og utvikle din faglige profesjonalitet. For å utvikle en sosionomfaglig profesjonalitet må du ikke bare ha kunnskap om faget sosialt arbeid. Du må også kjenne deg selv og forstå relasjonene du inngår i, og du må forstå de omgivelsene og strukturene du arbeider innenfor. Forfatterne har alle lang erfaring fra sosialt arbeid både som praksis- og forskningsfelt. De bidrar med den sentrale kunnskapen du trenger for å bli sosionom og for å utvikle deg i ditt arbeid.

  • av Erik Larsen
    546,-

    Miljøterapi er å organisere og legge til rette for forandring og utvikling. Gjennom teori, forskning og eksempler på praktisk erfaring viser forfatteren hvordan organisering kan føre til endring. Han presenterer synspunkter på hvordan organisasjonskulturen kan fremme eller hindre miljøterapeutisk arbeid. Larsen forklarer hvordan samspillsforståelse setter oss i stand til å forstå barn og unge, hvordan den miljøterapeutiske institusjonen virker, og hvordan vi kan samarbeide bedre med foreldre og nettverk. Videre beskriver han perspektivene tilknytning, tillit og trygghet. I denne 4. utgaven av boken går Larsen mer i dybden på miljøterapeutisk arbeid og miljøterapeutrollen. Temaer som tillit, makt og utvikling av relasjoner er utviklet videre. Videre beskriver han hvordan miljøterapeutisk ledelse og tillit til ledelsen er en nødvendig forutsetning for det terapeutiske arbeidet. Boken er godt egnet for studenter innenfor helse- og sosialfag og yrkesutøvere som er opptatt av å utvikle og forbedre det miljøterapeutiske tilbudet til barn og unge. Den vil også være av interesse for dem som arbeider med miljøterapi i andre grupper. Erik Larsen er psykologspesialist. Han har vært professor i barn og unges oppvekstmiljø, og er en nestor innen miljøterapi.

  •  
    978,-

    Hva er en flyktning? Hvem har rett til asyl? Hvilken betydning har hensynet til barnets beste i utlendingssaker? Hvem har rett til familiegjenforening eller arbeidstillatelse? Hvem kan bli utvist fra Norge? Dette er noen av de spørsmålene som reises i denne boken.Innvandring er et av de store temaene i vår tid. Utlendingssaker kan vekke sterke følelser og debatt. Forvaltningens vedtak er ofte svært inngripende for den enkelte og kan berøre viktige samfunnsmessige hensyn. Asyl- og utlendingsretten ligger i brytningen mellom stat og individ, rett og politikk, beskyttelse og kontroll. Det er et dynamisk rettsområde, som styres av våre internasjonale forpliktelser, særlig menneskerettighetene. Det er også et internasjonalt fag som påvirkes av begivenheter utenfor våre landegrenser. Målgruppen for denne boken er studenter i utlendingsrett og de som arbeider med utlendingssaker. Boken har et enkelt fagspråk og kan fint leses uten kjennskap til utlendingsrett.Bokens redaktør er Øyvind Dybvik Øyen. Han er jurist og seniorrådgiver i Utlendingsnemnda og har arbeidet med asyl- og flyktningrett siden 1999. Han har tidligere jobbet i Justisdepartementet og for FNs Høykommissær for flyktninger.

  •  
    485,-

    Kompetente medarbeidere med grunnleggende kunnskap om hvordan man møter barn og legger til rette for gode hverdager, er en forutsetning for god barnehagedrift. Den dyktige barnehagelæreren må legge til rette for optimale muligheter for utvikling og læring, i en hverdag med stort rom for lek, samspill og glede.Barnehagelæreren må bli så god som mulig i alle hverdagsmøter. Gjennom elleve kapitler tar forfatterne for seg temaene omsorg, lek, språk, mangfold, inkludering og gruppefellesskap. De praksisnære kapitlene dekker et bredt tilfang av faglige områder som er relevante i barnehagehverdagen. Hva barnehagelærerrollen skal fylles med av innhold, går som en rød tråd gjennom boka.Boka er skrevet for barnehagelærerstudenter og ferdig utdannede barnehagelærere.Redaktørene Mona Halsaunet Frønes og Marit Kanstad har med seg bidragsyterne Maria Selmer-Olsen, Bodil Mørland, Kari Nergaard, Cecilie D. Fodstad, Anne Berg og Marianne Schram.«Praksisnær og reflekterande. Boka er solid plassert i ei barnehagesetting, og ho tek opp tema som er viktig for dei tilsette å vere orientert om».Kirsten Flaten, Høgskulen på Vestlandet i bladet Utdanning.

  •  
    632,-

    Hvordan kan pedagoger legge til rette for et læringsmiljø som fremmer en positiv psykososial utvikling?Med utgangspunkt i forskning fokuserer forfatterne på hvordan skoler og barnehager kan forstå, og gripe inn ved, vansker hos sårbare barn og barn i utsatte situasjoner. I seks fagartikler utdyper de innagerende vansker, språk- og atferdsvansker, mobbing, vansker som følge av migrasjon og vanskelige hjemmeforhold. De viser også hvordan vanskene påvirkes av barnehage- og skolekonteksten.Boka presenterer strategier for å skape et inkluderende læringsmiljø for sårbare barn og unge.Dette er den første av to artikkelsamlinger som bygger på arbeid ved Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Den andre boka fokuserer på det systematiske arbeidet med å utvikle gode og forebyggende miljøer.Boka Sosiale og emosjonelle vansker er først og fremst skrevet for studenter på masternivå innen spesialpedagogikk og pedagogikk. Det er også en viktig bok for sosiallærere, ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste, i skole og og barnehage.Boka er redigert av Unni Vere Midthassel, Edvin Bru, Sigrun K. Ertesvåg og Erling Roland. Øvrige bidragsytere er: Gaute Auestad, Elena Maria Cosmovici, Hildegunn Fandrem, Thormod Idsøe, Ingunn Størksen, Arlene Arstad Thorsen, Elin Thuen, Jarmund Veland Alle er ansatt ved Senter for atferdsforskning.- Dette er ei grundig, god og forskingsbasert artikkelsamling, Den vil absolutt fylle eit behov innafor masterutdanningane i spesialpedagogikk. Boka dekkjer mange emne og mange sentrale tema og vil kunne bidra til å auke kunnskapen om dette viktige området. Boka anbefalast. (Grete Dalhaug Berg, Spesialpedagogikk nr. 10, 2011) -

  •  
    743,-

    Lærere som skal undervise i norsk fra 5. til og med 10. trinn, står overfor en spennende oppgave.Denne boka inneholder forskningsbaserte og praksisrelevante introduksjoner til sentrale språklige emner i norskfaget for grunnskolelærerutdanning, 5. til 10. trinn. Her er kapitler om faghistorie og fagforståelse, grammatikk og grammatikkdidaktikk, språkhistorie, talemål og talemålsdidaktikk, språklig variasjon i tale og skrift i Norge og Norden, og flerspråklighet og forståelse av norsk som andrespråk.2. utgave av Språkboka er oppdatert i tråd med den siste læreplanen LK20 og forbedret etter innspill fra dem som har brukt førsteutgaven.Boka er skrevet av fagpersoner med solid språkvitenskapelig kunnskap og lang erfaring med lærerutdanning. Bidragsyterne er de to redaktørene, Mari-Ann Igland og Mari Nygård, samt Harald Morten Iversen, Irmelin Kjelaas, Synnøve Matre, Rikke van Ommeren, Randi Solheim og Leiv Inge Aa, alle ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, Stian Hårstad og Ivar Berg, begge ved Institutt for språk og litteratur, NTNU, og Jan K. Hognestad, som er ansatt ved Institutt for kultur- og språkvitenskap, Universitetet i Stavanger.

  • av Britt Randi Hjartnes Schjødt
    449,-

    I denne boken presenterer forfatterne bredden og mangfoldet i psykisk helsearbeid i kommunene, gir et helhetlig bilde av den kommunale praksisen på feltet og beskriver konkrete muligheter for utvikling og styrking av dette viktige arbeidet.Forfatterne viser hvordan man kan identifisere individuelle hjelpebehov og ulike metoder for kartlegging og endringsarbeid, og de gir eksempler på gruppe- og befolkningsrettet helsefremming og forebygging overfor ulike aldersgrupper. Forfatterne vier mye plass til psykologens bidrag til kommunalt psykisk helsearbeid, lovverkets føringer og behov for samhandling og kompetanseutvikling på tvers av etater og tjenester.Dette er en praktisk rettet fagbok som andre kan hente ideer og inspirasjon fra. Forfatterne har derfor lagt vekt på å beskrive praksisfeltet og muligheter for utvikling av dette. De som ønsker grundigere teoretiske innføringer og begrunnelser, vil finne dette ved å gå til referanselisten.Boken er skrevet for ledere, ansatte og politikere i kommunene (fra NAV-kommune og helse- og sosialtjenesten til opplærings- og kultursektoren). Kommunepsykologer og psykologistudenter vil ha stort utbytte av boken.

  • av Olav Schewe & Sverre Haugen
    313,-

    Når du søker jobb har du bare ett mål: å bli den utvalgte blant mange gode kandidater. Her får du en konkret veiledning i hvordan du kan nå helt frem til et tilbud om jobb, basert på over hundre innspill fra norsk rekrutteringsbransje.Forfatterne av «Jobbsøkerkoden» veileder deg gjennom forberedelsene, søknaden, CV-en og intervjuet. De forklarer hvordan du kan vise hvem du er på en måte som er troverdig. De forteller deg hva som skal til for å overbevise om at din kompetanse er relevant. Og de viser hvordan du kan formidle din erfaring på en måte som er klar og effektiv. Enten du søker din første eller femte jobb, kan «Jobbsøkerkoden» lære deg:- Hva du skal legge merke til i en stillingsannonse- Hvordan den som skal ansette deg tenker- Hva som skal til for å lage en sterk CV- Hvordan du skal skrive et overbevisende søknadsbrev- Hvilke intervjuspørsmål du bør forberede deg på- Hvorfor du må bruke eksempler når du snakker om tidligere erfaring- Hva du må tenke på når du får jobbtilbudetLykke til i jakten på en ny og spennende jobb!«Dette er en bok som veldig mange vil ha nytte av å lese.»Rolf Nævra, Daglig Leder og hodejeger i Technogarden Magellan«Endelig en bok som gir konkrete tips fra personene i 'det virkelige liv' - de som faktisk rekrutterer! Lett å gå til, og veldig konkret!»Trine Juhl Sørensen, karriererådgiver ved Høgskolen i Oslo og Akershus«Jeg fikk jobben! Selv tenker jeg at mye av årsaken til at det gikk så bra var gode tips fra boken. De erfaringsbaserte anbefalingene om hvordan man bør forberede seg til intervju, og hva og hvordan man bør fokusere under selve intervjuet, var særlig til hjelp.»Tarjei Ludvigsen, student som fikk jobben«Lettlest og konkret!»Rie Hurlen, Managing Partner og hodejeger i Reflecto Search & Selection«Jeg leser daglig søknader som bekrefter hvor viktig en bok som dette er - jeg tror alle jobbsøkere bør lese denne boken!»Eivind Hoff, Employer Branding Manager og seniorrekrutterer i Nordea«Selv om det finnes masse tips om jobbsøking på nett, gir «Jobbsøkerkoden» en ny forståelse av hvordan du bør kommunisere som jobbsøker.»Merete Hverven Bull, HR Direktør i Visma

  •  
    572,-

    Arbeidsplasser, hjem, utdanninger og sosiale arenaer er i stor grad blitt avhengige av IKT-systemer og internett. Overalt i samfunnet er det derfor et økende behov for kompetanse innen digital sikkerhet.Digital sikkerhet er høyt prioritert av regjeringen, og i 2019 kom den med en nasjonal strategi for digital sikkerhet. Et viktig kompetansemål i strategien er at digital sikkerhet skal inngå i relevante yrkes- og profesjonsutdanninger.Et sterkt lag av norske fagfolk har derfor skrevet denne grunnleggende læreboken om digital sikkerhet. Boken er lettlest og oppslagsvennlig og gir studentene en innføring i sentrale temaer som sikkerhetskultur, digital etikk, personvern, lover, verdivurdering, risiko, sårbarhet, trusler, autentisering, den kommersielle IKT-sikkerhetsbransjen, overvåking og deteksjon, hendelseshåndtering og opprydding. Dette er sentrale temaer som ikke bare de som tar digital sikkerhet som hovedemne, men også studenter innen ingeniørfag og tekniske fag bør ha kjennskap til.I tillegg til bokens redaktører bidrar følgende medforfattere til boken: Leonora Bergsjø, Kjersti Brattekås, Janita Bruvoll, Kristian Eie, Gullik Gundersen, Martin Gilje Jaatun, Geir Køien, Bjarte Malmedal, Eirik Nesbakken, Nils Nordbotten, Kjell Olav Nystuen, Lasse Rosenvinge og Thomas Tømmernes.

  • av Inger Grette & Ingrid Aasen
    852,-

    Jordloven inneholder regler som gjelder arealbruk og vern. Den handler også om hvilken eiendoms- og bruksstruktur som ut fra den rådende landbrukspolitikken er hensiktsmessig. Reglene om driveplikt, omdisponering av dyrket og dyrkbar jord og om deling er sentrale. Ut over dette inneholder loven blant annet regler om organisering av landbruksmyndighetene.Forfatterne kommenterer de enkelte paragrafene i loven. De gir ellers en kortfattet historisk oversikt over forløperne til gjeldende lov og belyser sammenhengen mellom jordloven og konsesjonsloven og forholdet til plan- og bygningsloven.Boken passer for ansatte i offentlig forvaltning, advokater og dommere som trenger et oppslagsverk om regelverket knyttet til landbrukseiendommer og landbruksarealer.

  • av Anne Berg
    534,-

    All læring foregår i hjernen, men informasjonen vi trenger for å kunne lære noe, får vi gjennom bruk av kropp og sanser. Barn er på konstant oppdagelsesferd. De berører, lukter, smaker, hører og ser verden rundt seg. Kroppen og de kroppslige erfaringer danner dermed et fundament for all læring.Forfatterne ønsker å bidra til økt teoretisk og praktisk innsikt i kroppens betydning for all læring og utvikling. I boka viser de hvordan forskning og praksis støtter opp om en slik forståelse. Å avdekke mulige årsaker til barns utfordringer er viktig, enten utfordringene er knyttet til språk, motorikk, det sosio-emosjonelle, lesing, skriving eller matematikk. Forfatterne gir også eksempler på hvordan barn med ulike utfordringer kan kartlegges og stimuleres, og de kommer med forslag til og forklaring av relevante tiltak.Boka retter seg mot studenter innenfor spesialpedagogikk og på lærer- og barnehagelærerutdanningen, samt profesjonsutøvere innenfor feltet.

  • av Tor-Geir Myhrer
    374,-

  • av Vibeke Irene Løvold
    607,-

  • av Lars Fr.H. Svendsen
    472,-

    Ensomheten sier oss noe viktig om oss selv og vår plass i verden.Denne boken tar for seg både den vonde og den gode ensomheten. Den vonde har store konsekvenser for mange menneskers livskvalitet og helse, den gode ensomheten har vi kanskje for lite av? Supermanns tilfluktssted heter Ensomhetens fort, og er det eneste stedet han virkelig kan være seg selv, uten å måtte forstille seg. Også vi som ikke er superhelter, behøver et slikt rom.«Ensomhetens filosofi» gir en bred inngang til å forstå hva ensomhet er, hvem som rammes av ensomhet, hvorfor ensomhetsfølelsen oppstår, vedvarer og forsvinner, og hvordan man kan forholde seg til ensomheten som individ og som samfunn. Er det trekk ved vårt moderne samfunn som skaper ensomhet?«Flyten i teksten er upåklagelig og sprangene mellom ulike referansetyper går sømløst og vitner om et imponerende litterært håndverk.» Henrik Berg, salongen.noLars Fr.H. Svendsen (f. 1970) er professor i filosofi ved Universitetet i Bergen. Han har utgitt en rekke bøker: «Kjedsomhetens filosofi» (1999), «Kunst» (2000), «Ondskapens filosofi» (2001), «Mennesket, moralen og genene» (2001), «hva er FILOSOFI» (2003), «Det sanne, det gode, det skjønne. En innføring i filosofi» (2004), med Simo Säätelä, «Mote» (2004), «Frykt» (2007), «Arbeidets filosofi» (2011) og «Frihetens filosofi» (2013). Lars Fr. H. Svendsens bøker er oversatt til 26 språk.

Gjør som tusenvis av andre bokelskere

Abonner på vårt nyhetsbrev og få rabatter og inspirasjon til din neste leseopplevelse.